Den 18. november 2025 er en dato, der bør sættes i kalenderen for alle borgere i Favrskov Kommune. På denne dag afholdes kommunalvalg, og samtidig vælges nye medlemmer til Handicaprådet, som vil arbejde de næste fire år for at sikre håndhævelse af handicappolitiske interesser i kommunen.
Handicaprådet i Favrskov Kommune er sammensat af politiske repræsentanter, fire medlemmer indstillet af Danske Handicaporganisationer (DH), samt ét medlem fra en gråzoneforening. Der skal også indstilles suppleanter for medlemmerne.
Rådet har som sin primære opgave at varetage handicappolitiske interesser og høres i sager og initiativer, der har betydning for borgere med handicap i kommunen. Det afholder typisk omkring seks møder om året, hvor vigtige emner som borgerinddragelse på handicapområdet og inkluderende fællesskaber i dagtilbud og skoler drøftes. Desuden uddeler Handicaprådet årligt Handicapprisen til en person eller gruppe, der har ydet en særlig indsats for kommunens borgere med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.
For de, der ønsker at blive medlemmer af Handicaprådet indstillet af DH, kræves det, at man er medlem af en tilsluttet medlemsorganisation og bor i kommunen. Kandidater skal være indstillet af den handicapforening, de er medlem af, og fristen for indstillinger er den 1. november 2025.
Interesserede kan kontakte et af de nuværende medlemmer af Handicaprådet for mere information om rådets arbejde og dets betydning for kommunens borgere med handicaps. For yderligere information kan du besøge Favrskov Kommunes hjemmeside.
https://favrskov.dk/nyheder/vil-du-vaere-med-i-kommunens-handicapraad-0